tisdag 1 november 2011

Sjukhusdirektörens vecka: Inspirerande möten i veckan




Hej,

Förra måndagen hade jag semester och njöt av sista dagen på min långhelg i Barcelona som innehöll varmt och skönt väder, många sevärdheter och god mat och dryck.

På tisdag morgon var det stabsmöte och efter lunch hade vi möte med Angereds Närsjukhus (ANS) grupp för facklig samverkan, FSG (Förvaltnings Samverkans Grupp). Vi hade bland annat en dialog om hur det partssammansatta arbetet med utvecklingen av arbetsmiljöarbetet på ANS ska se ut och informerade om vårdöverenskommelsen för 2012 som i stora delar nu är klar.

Onsdagen inleddes med ett studiebesök från Miljöpartiet. Det var fem representanter från partiet med olika uppdrag inom regionen och stadsdelen Angered som var intresserade av närsjukvårdens utveckling i nordöstra Göteborg. Efter lunch hade vi möte med styrelsen för ANS där huvudfokus var information inför 2012.

Torsdag förmiddag tillbringade jag i Frihamnen på ett gemensamt möte med alla dialoggrupper inom projektet Centrala Älvstaden. Dialoggrupperna har fokus på social, ekologiskt, ekonomisk och regional hållbar utveckling och vi hade en dialog om de identifierade nyckelfrågorna i de olika grupperna. Från dialoggruppen Socialt hållbar utveckling där jag ingår lyfte vi frågorna om integration och om det offentliga rummet.

På eftermiddagen bemannade jag vår monter på Hälsomässan i Angereds Centrum en stund och gick även runt och besökte de andra montrarna. Jag hade bland annat ett intressant samtal med en företrädare för en organisation som arbetar med personer med olika former av spelmissbruk.

På fredag morgon var det frukostmöte på Världskulturmuséet med föreläsning och presentation av boken Frihet & Co som nyligen har översatts till svenska. Boken ger exempel på hur medarbetarkraften kan utvecklas. En av författarna, Isaac Getz, beskrev bland annat hur lätt det är att ta över problem från någon annan och hur man istället kan göra för hjälpa den andre att ta ansvar för att hitta lösningar på problemet. Det var en mycket intressant föreläsning. Resten av dagen ägnade jag åt förberedelser inför kommande vecka och samtal med olika medarbetare.


Hälsningar
Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar