måndag 2 maj 2011

Om integration och somalisk kultur

Ett bloggtips för alla som är intresserade av integration och somalisk kultur. Journalisten Per Brinkemo berättar om livet i en somalisk förening, journalistisk, kulturkrockar och möten. Så här skriver han själv om bloggen:

"Integration betyder att sammanföra olika delar till en samspelande enhet. Integration är nödvändigt för att ett samhälle ska fungera. Somalier behöver integreras i den svenska kontexten. Och svenskar behöver integreras i den somaliska. Kunskapen om somalier bland svenskar är liten, nästan obefintlig. Brinkemobloggen är ett försök att sprida kunskap om detta folk och att ge det ansikten. Självklart är allt jag skriver färgat av mitt svenska ursprung, jag ser somalier genom mina svenska glasögon. Något annat kan man inte förvänta sig. Många inlägg är direkt personliga uppfattningar, ingen objektiv sanning. Den kloke läsaren tror jag kan se vad som är vad."

Kommunikatör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar