tisdag 22 mars 2011

Sjukhusdirektörens vecka

Veckan som gick startade med lönesamtal med några av mina medarbetare och stabsmöte med stabscheferna.

På eftermiddagen i tisdags var jag inbjuden till Göteborgs Universitet Vasaparken, för att delta vid ett symposium som hette ”Challenges in HealthCare – A global nursing perspective”. Symposiet inleddes med en ceremoni ledd av Drottning Silvia för att uppmärksamma den jordanska Prinsessan Muna Al Husseins insatser för sjuksköterskeyrket i Jordanien, vilket till viss del skett i forskningssamarbeten med Göteborgs Universitet. Den jordanska prinsessan skulle ha deltagit personligen, men hade fått förhinder i sista stund på grund av ett skadat knä, en professor från Jordanien tog emot det i hennes ställe.

Efter den officiella ceremonin inbjöds till föreläsningar på olika teman – först en del om utmaningarna i arbetet med den globala hälsan och sedan en del som rör sjuksköterskans framtida roll. Jag deltog i den senare med kort anförande. Bakgrunden till mitt deltagande under dagen var utöver Angereds Närsjukhus även att jag under 2000 deltog i ett projekt i Amman, Jordanien som just handlade om sjuksköterskeyrkets legitimitet och arbetsvillkor. Det var en mycket spännande och intressant dag.

I onsdags var det dags för kompetensutvecklingseftermiddag för alla anställda på Angereds Närsjukhus. Mycket intressant att höra om de olika förbättringsarbeten som pågår i de olika verksamheterna i vår verksamhet. I onsdags eftermiddag hann jag också med att träffa beställarna tillsammans med styrelsen ordförande och Cornelia Bergdahl hos oss, för att gå igenom Gynekologins verksamhet under 2010. Intresset för vår gynekologiska verksamhet var mycket stort i nämnden, där många är nya ledamöter.

Inspirerad av förra veckans lansering av vår kampanj för att öka andelen som gör cellprov för cervixcancer passade jag i torsdags på att bidra med att få upp täckningsgraden i Göteborg genom att göra en kontroll.

Efter ytterligare lönesamtal och internt arbete avslutades veckan med en mötesintensiv fredag. Först personalinformation för chefer där vi gick igenom nyheter på personalområdet. Därefter träffade jag en logistiker som ingår i ett projekt inom regionen och som kan komma att bli en expertis vi kan behöva i det nya huset.

Hoppas att snön förra veckan var det sista vi såg av årets vinter och att vi får njuta av härlig vår!

Hälsning,

Marina Olsson, sjukhusdirektör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar