tisdag 28 februari 2012

Sjukhusdirektörens vecka: Startskottet för processutveckling på Angereds Närsjukhus




Hej,

Förra måndagen var jag åter efter en veckas semester på Gran Canaria. När jag körde till jobbet på morgonen märktes det tydligt att det på bara en vecka har blivit ljusare ute. Jag ser verkligen fram emot våren! Måndagseftermiddagen innehöll som vanligt ledningsgrupp där vi bland annat tog upp de ekonomiska förutsättningarna för året med tanke på ombyggnad och inflyttning i nya lokaler. Vi hade också dialog om den fortsatta utvecklingen av Mina Vårdkontakter.

I tisdags deltog jag i styrgruppsmöte för NyANS, den nya sjukhusbyggnaden. Västa Götalandsregionen har nu köpt den planerade tomten vilket innebär att regionen nu har tagit alla nödvändiga beslut. Nu återstår två beslut i Göteborgs Stad: den 5 mars tas beslut om detaljplan och om inga överklaganden inkommer tas sedan beslut om bygglov, troligtvis i april.

Under onsdagens ANS.Alla fick vi ju höra hur man arbetat med att skapa mer jämlika förutsättningar i projekt, bland annat inom skolan i Angered. Jag tror att vi kan lära oss mycket genom att höra exempel från andra verksamheter än vår egen.

I torsdags förmiddag deltog jag i intervjuer med sökande till socionom-tjänsten till psykiatriteamet som ska startas inom ANS. Efter det åt jag lunch tillsammans med företrädare för Gårdstensbostäder som bland annat arbetar med att skapa fler arbetstillfällen och social gemenskap och trygghet i området. Det var intressant att höra om deras långsiktiga arbete med brukar-deltagande för en förbättrad boendemiljö.

Fredagen inleddes med chefsmöte inom ANS där temat denna gången var kommunikativt ledarskap, vilket är ett av de fyra chefskriterierna i Västra Götalandsregionen. Freja Bramsen, informationschef, presenterade verktyg för att bli bättre på kommunikation. Efter det följde en arbetsdag om processutveckling för alla personer med lednings- eller utvecklingsfunktioner på ANS. Mötet var en startpunkt för att ANS ska vara ett processorienterat sjukhus 2015 i enlighet med dokumentet Mötet - Skillnad - Bättre Hälsa: Utvecklingsstrategi 2011-2014. Under dagen var jag också inbjuden på ett lunchmöte till Rotary Angered i Hjällbo kyrka för att beskriva nuläget för ANS verksamheter och den framtida sjukhusbyggnaden. De är mycket intresserade av att följa ANS utveckling och uttryckte att de ser ANS som en viktig del i utvecklingen av nordöstra Göteborg.

Efter en rolig och intensiv vecka följde en underbar helg med vårkänslor!


Hälsningar Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar