måndag 20 december 2010

Sjukhusdirektörens vecka


Jag summerar varje vecka vad jag gör här på sjukhuset. Både för att dela med mig av min vardag till alla medarbetare, men också för att dokumentera vårt arbete här på Angereds Närsjukhus.
Nära medarbetare har uppmuntrat mig att dela med mig av detta även på bloggen. Sagt och gjort - här kommer höjdpunkterna från veckan som gick.
Måndag morgon och Lucia! Vi på sjukhusledningen lussade för hela sjukhuset! Sen på eftermiddagen träffades ledningsgruppen för att diskutera byggnationen av det nya sjukhuset och de verksamhetsgemensamma ytorna i huset.

I tisdags förmiddag var jag med jag i klarspråksutbildningen som vi anordnade. Det var nyttigt och tankvärt. Den gav värdefulla tips på hur vi kan bli bättre på att uttrycka oss i tal och skrift så att andra förstår.
I onsdags kväll var jag med på medborgardialogen och möte med den referensgrupp vi har från befolkningen. Temat för kvällen var den nya sjukhusbyggnaden.
Förutom jag och Nasra Ahmed deltog Börje Blomster, Ida Wernered och Shirin Aghadjan från ANS. Med på mötet var även arkitekten Anders Melin från Sweco Architects som tillsammans med oss gav referensgruppen återkoppling på de synpunkter de lämnat i utformningen av den nya sjukhusbyggnaden. Gruppen fick också information om nuläget i arbetet och den tidplan vi arbetar efter.

Torsdagen inleddes med ett möte i centrala Göteborg där jag träffade Avesina Mammografi tillsammans med Freja Bramsen och Mette Ludvigsson. Vi diskuterade hur man kan öka deltagandet i regelbunden mammografi i Nordost. På eftermiddagen bar det iväg till Göteborgs Universitet för möte med deras Intstitutionsstyrelse för vårdvetenskap och hälsa. Vi diskuterade mål och visioner för närmaste åren samt verksamhetsplaner för 2011.

I fredags intervjuades jag av Paul Holmström. Han skriver ett kapitel i en bok dr vård och befolkningens hälsa vid ANS och Nordost jämförs med ett område i Cleveland, USA.

Tiden går fort, nu är det en vecka kvar till julafton. Så jag passar på att önska er alla en riktigt härlig jul och ett gott nytt år!


Marina Olsson, sjukhusdirektör Angereds Närsjukhus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar