Från vänster: Lovisa Rohde, kommunikationsstrateg Östra Göteborg, Lina Lundqvist, kommunikationsstrateg Angered, Freja Bramsen, informationschef Angereds Närsjukhus och Cajsa Malmström, kommunikatör Utveckling Nordost AB.
Fyra kommunikatörer i nordöstra Göteborg har gått samman för att lära av varandra och förbättra sitt kommunikationsarbete i det mångkulturella upptagningsområdet. Men en kartläggning av områdets medievanor visar att värdet av alternativa informationskanaler varken ska överdrivas eller ignoreras.
De fyra kommunikatörerna är verksamma inom stadsdelsförvaltningarna, det lokala sjukhuset och i ett stadsutvecklingsprojekt i nordöstra Göteborg. Men trots att de har olika arbetsgivare är det mer som förenar än särskiljer dem i deras yrkesverksamma roll i Nordost. Grunden för deras gemensamma nätverk är befolkningen i området och målet om att bli bättre på nå ut till dem.
De fyra kommunikatörerna är verksamma inom stadsdelsförvaltningarna, det lokala sjukhuset och i ett stadsutvecklingsprojekt i nordöstra Göteborg. Men trots att de har olika arbetsgivare är det mer som förenar än särskiljer dem i deras yrkesverksamma roll i Nordost. Grunden för deras gemensamma nätverk är befolkningen i området och målet om att bli bättre på nå ut till dem.
Nordost är ett område med höga krav på kommunikationsarbete
eftersom en stor del av invånarna är utlandsfödda och har annat modersmål än
svenska. Under 2012 har kommunikatörerna främst satsat på att utveckla
kunskaper inom interkulturell kommunikation och alternativa metoder för att nå
ut till lokalbefolkningen.
Under våren utfördes en gemensam medievaneundersökning i
Angered och Östra Göteborg. Undersökningens syfte var dels att få en bild av
lokalbefolkningens medievanor, dels att ta reda på kännedomen om Angereds
Närsjukhus och Utveckling Nordost AB och deras förbättringsarbeten.
I undersökningen intervjuades nära 1 000 personer i
åldrarna 15 till 82 år på åtta olika platser i nordöstra Göteborg. Resultatet
från undersökningens del om medievanor visade något överraskande, i ljuset av
dagens stora medieutbud, att en stor andel (76 procent) läser den tryckta
upplagan av tidningen Metro regelbundet. Därefter följer svenskspråkiga
morgon-, kvälls- och lokaltidningar.
På frågan hur man önskade att få ta del av
samhällsinformation svarade lite drygt hälften att de ville få brev hem till
hushållet. Omkring 40 procent ville få informationen via Internet och cirka 30
procent via annons i tidning. Den mest besökta sidan på Internet bland de
tillfrågade var Facebook (54 procent) åtföljt av YouTube (31 procent) och
Blocket (13 procent).
46 procent av de intervjuade invånarna i Östra Göteborg
besöker regelbundet ett bibliotek – en högre siffra än i Angered (37 procent).
Invånare som levt i Sverige under en kortare tid än fem år besöker bibliotek
något oftare än de som bott här längre. Endast nio procent uppger att de
besöker medborgarkontoret regelbundet.
En försiktig tolkning av medievaneundersökningen visar att
spridningen beträffande var invånarna hämtar sin samhälls- och
omvärldsinformation är mindre än man lätt kan föreställa sig - mot bakgrund av
de många olika språk och kulturer som samsas inom Nordost. Men verkligheten är
som alltid mer komplex och det finns inget entydigt svar på vilka vägar fram
till medborgarna som fungerar bäst.
Henrik Thörling, Angereds Närsjukhus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar